Naar hoofdinhoud springen

Corswarem NV, Belgien

De zelfstandige familieonderneming Corswarem NV produceert en monteert met ca. 40 medewerkers o.a. gevels en vensters uit aluminium voor grote projecten. 

Voor de fabricage van de verschillende producten zet de klant aluminiumprofielen met meer dan 6 meter lengte in. Deze profielen worden in zogenaamde SCHUCO – aluminium - cassettes opgeslagen. Iedere cassette heeft een gewicht van ca. 1.600 kg. Deze worden d.m.v. een vorkheftruck met langs- en dwars rijrichting getransporteerd. 

De reeds aanwezige draagarm stellingen, die aan de halwand staan, waren gauw vol beladen en om die reden ontstond de noodzaak, het opslagvolume te vergroten. De opslaghal heeft slechts een grondvlak van 9 x 23 meter. Omdat de afzonderlijke profielen slechts manueel gecommissioneerd kunnen worden, bestond de uitdaging daarin om ondanks de relatief geringe stellinghoogte veel opslagoppervlakte te verkrijgen. Een verdere voorwaarde was, dat de aanwezige wandstellingen verder gebruikt kunnen worden. 

De onderneming Corswarem contacteerde de Belgische vakkundige adviseur van OHRA, om gezamenlijk een realiseerbare oplossing voor het opslagprobleem te vinden. 

In de dialoog met de klant werkte men dan verschillende mogelijkheden uit voor de rationele opslag van de producten. De optimale oplossing waren draagarm stellingen op traverse wagens. Met dit opslagsysteem is het mogelijk, op zeer geringe grondoppervlakken een groot opslagvolume te verkrijgen. De enkele gangpaden tussen de afzonderlijke stelling rijen werden zó gepland, dat de zijdelings van de installatie staande wandstellingen frontaal bediend kunnen worden. Dit zou met statisch gemonteerde stellingen niet mogelijk gewezen zijn. 

Vanwege de kosten werden de geleiderails voor de traverse wagens op de aanwezige betonnen bodem gelegd en vervolgens extra met beton dicht gestort. Deze oplossing is spaarzamer dan de bestaande betonnen vloer open te frezen. 

Doorslaggevend voor het plaatsen van de opdracht waren naast de professionele advisering de bekendheidsgraad van OHRA- opslagsystemen in de aluminiumbranche evenals de oplossing met de geleiderails. Bijkomend biedt OHRA in tegenstelling tot andere aanbieders één motor per traverse wagen aan. Daardoor is een hogere belasting van de stellingen mogelijk evenals een storingsvrij, gelijkmatig bedrijf van de traverse wagen.


Projectgalerij